jsk 6 oktober 2015

Geschreven door Patrick Van den Broek.


Displayen, tentoonstellen, hier ging het deze avond over. Yannick verzorgde een prachtige presentatie over dit onderwerp.

Bij het maken van een bonsai, is zowel de techniek van een vakman als het oog van een kunstenaar  nodig. Zou men heel oppervlakkig een vaststelling doen, dan zou men kunnen stellen dat een boom kunst wordt van het moment dat hij/haar tentoon wordt gesteld, al die tijd daarvoor spreekt men over ambacht. Is dit waarheid? Kunst is relatief en wordt individueel benaderd, wat voor de een kunst is, is dat voor een ander niet.

Dit laten we even in het midden, de vraag is: ‘Wat wil de persoon achter de boom bereiken met een display, of het tentoonstellen van zijn/haar boom?’

• De schoonheid van een boom delen met het publiek?
• Kennis en kunde, talent en gevoel tentoon spreiden?
• Artistieke visuele bewering?

Hoe men het ook bekijkt, het displayen van een boom heeft tot gevolg dat men een bepaalde boodschap wil overbrengen, van kunstenaar naar kijker toe.

Wanneer is het tentoonstellen, displayen van bonsai ontstaan?

Ten tijden van de Muromachiperiode is bonsai heel populair geworden maar haast alle beelden zijn van bomen die buiten verbleven. Het is tijdens de Meiji restauratie dat er een ommekeer was en dat bonsai  zich als kunst ontwikkelde en bomen binnen werden tentoongesteld. Bonsai groeide en algauw werden de eerste nationale tentoonstellingen gehouden, we schrijven 1920 dan.

De Kokufuten!

Oorspronkelijk was dit een privétentoonstelling die gehouden werd in verschillende musea in Tokyo, het werd zo immens populair, hier stond de wieg van de NBA. De Kokufuten staat voor perfect onderhouden bomen, het perfecte huwelijk tussen boom, pot en tafel. Esthetisch gezien moet de boom foutloos getrimd zijn, de bodem bedekt met mos zonder het concept te storen, geen zichtbare bedrading. Op deze tentoonstelling komen enkel de beste bomen te staan.

Wat is Keido?

Keido is een formele school van de display. Deze is ontstaan onder leiding van Katayama Tei-Ichi in 1984. Als gelicenseerd Keido beoefenaar moet men een aantal regels in acht nemen. Het is een zeer zware training en ook best kostelijk. Denk maar eens aan alle materialen die men tot zijn/ haar beschikking nodig heeft om een dergelijke tokoname of kijknis te creëren. Enkele elementen zijn:

• Hoofd object + begeleiding. Bonsai of suiseki met scroll, foto, accent…
• Pot en stand
• Grootte, leeftijd, seizoen.
• Ondanks een hoofd object moet alles een geheel vormen.

Er is enorm veel te vertellen over tentoonstellen, display, esthetiek, enzv. Hier samengevat in een heel kleine notendop. Het is waarschijnlijk niet het eerste onderwerp waar menigeen beginner aan zal denken als hij met bonsai start, maar desalniettemin een zeer belangrijk onderdeel van de bonsaibeleving.

 

club10 1

 

club10 2

 

club10 3

 

club10 4

 

club10 5

 

club10 6

 

Graag, heel graag wil ik Yannick Kiggen bedanken voor de leuke uiteenzetting van deze avond.

Tot de volgende!

 

Above all! Love the bonsai!

 

 

You have no rights to post comments

Wat is de eerste letter van de kleur groen?
Uw e-mail adres:
Onderwerp:
Uw vraag:
227017
Today
Yesterday
Last Week
Last Month
All days
100
57
225585
2792
227017