jsk 6 oktober 2015

Geschreven door Patrick Van den Broek.


Displayen, tentoonstellen, hier ging het deze avond over. Yannick verzorgde een prachtige presentatie over dit onderwerp.

Bij het maken van een bonsai, is zowel de techniek van een vakman als het oog van een kunstenaar  nodig. Zou men heel oppervlakkig een vaststelling doen, dan zou men kunnen stellen dat een boom kunst wordt van het moment dat hij/haar tentoon wordt gesteld, al die tijd daarvoor spreekt men over ambacht. Is dit waarheid? Kunst is relatief en wordt individueel benaderd, wat voor de een kunst is, is dat voor een ander niet.

Dit laten we even in het midden, de vraag is: ‘Wat wil de persoon achter de boom bereiken met een display, of het tentoonstellen van zijn/haar boom?’

• De schoonheid van een boom delen met het publiek?
• Kennis en kunde, talent en gevoel tentoon spreiden?
• Artistieke visuele bewering?

Hoe men het ook bekijkt, het displayen van een boom heeft tot gevolg dat men een bepaalde boodschap wil overbrengen, van kunstenaar naar kijker toe.

Wanneer is het tentoonstellen, displayen van bonsai ontstaan?

Ten tijden van de Muromachiperiode is bonsai heel populair geworden maar haast alle beelden zijn van bomen die buiten verbleven. Het is tijdens de Meiji restauratie dat er een ommekeer was en dat bonsai  zich als kunst ontwikkelde en bomen binnen werden tentoongesteld. Bonsai groeide en algauw werden de eerste nationale tentoonstellingen gehouden, we schrijven 1920 dan.

De Kokufuten!

Oorspronkelijk was dit een privétentoonstelling die gehouden werd in verschillende musea in Tokyo, het werd zo immens populair, hier stond de wieg van de NBA. De Kokufuten staat voor perfect onderhouden bomen, het perfecte huwelijk tussen boom, pot en tafel. Esthetisch gezien moet de boom foutloos getrimd zijn, de bodem bedekt met mos zonder het concept te storen, geen zichtbare bedrading. Op deze tentoonstelling komen enkel de beste bomen te staan.

Wat is Keido?

Keido is een formele school van de display. Deze is ontstaan onder leiding van Katayama Tei-Ichi in 1984. Als gelicenseerd Keido beoefenaar moet men een aantal regels in acht nemen. Het is een zeer zware training en ook best kostelijk. Denk maar eens aan alle materialen die men tot zijn/ haar beschikking nodig heeft om een dergelijke tokoname of kijknis te creëren. Enkele elementen zijn:

• Hoofd object + begeleiding. Bonsai of suiseki met scroll, foto, accent…
• Pot en stand
• Grootte, leeftijd, seizoen.
• Ondanks een hoofd object moet alles een geheel vormen.

Er is enorm veel te vertellen over tentoonstellen, display, esthetiek, enzv. Hier samengevat in een heel kleine notendop. Het is waarschijnlijk niet het eerste onderwerp waar menigeen beginner aan zal denken als hij met bonsai start, maar desalniettemin een zeer belangrijk onderdeel van de bonsaibeleving.

 

club10 1

 

club10 2

 

club10 3

 

club10 4

 

club10 5

 

club10 6

 

Graag, heel graag wil ik Yannick Kiggen bedanken voor de leuke uiteenzetting van deze avond.

Tot de volgende!

 

Above all! Love the bonsai!

 

 

jsk 5 september 2015

Geschreven door Patrick Van den Broek.

Deze keer hebben we de rollen eens omgedraaid. Teunis Jan Klein kwam niet tot bij ons maar wij tot bij hem. Makkelijk voor TJK en voor de club want zo zijn we meteen in de gelegenheid om zijn nieuwe winkel Deshima Bonsai Studio te bezichtigen.


Om 9.00h ’s morgens troepen we samen om richting Nieuwerkerk a/d Ijssel te vertrekken. Na een flinke trip van toch wel ongeveer 150 km komen we op de bestemming aan. We worden met open armen ontvangen door TJK.
Na een leuke babbel met hem onder het genot van het aangeboden drankje laten we TJK met rust zodat hij zich ook kan focussen op de andere gasten. Men moet weten dat zijn bonsai studio niet allen fungeert als winkel maar ook als een ontmoetingsplaats voor iedereen die met bonsai of bonsai gerelateerde zaken te maken heeft. Een en al bedrijvigheid…


We hebben nog ruim tijd voordat onze lezing zou beginnen, dus ideaal om op ons dooie gemak van de winkel te genieten. En dat is precies wat je doet in deze zaak. Er is een tuin, een warme en koude kas, ruime keuze aan potten, materialen, enz. Tegen de middag hebben we een snack genuttigd aan de prachtige bar van de bonsai studio.


We schrijven 13.00h als we starten met de lezing. Deze keer gaan we het hebben over het onderhoud en opbouwen van dennen. En ik verzeker je, daar is genoeg over te vertellen. Bonsai berust op drie pijlers, met name: een botanische, een technische en een esthetische.


Het beste, voor ons klimaat, is om een den in een grondmengsel te plaatsen van 50% akadama en 50% bims. Kiryu kan, maar weet wel dat mycorhizza(grondschimmel) beter handhaaft in bims. In deze tijd van het jaar is het ook heel belangrijk om uw waterhuishouding in het oog te houden, natuurlijk is die altijd belangrijk maar in het najaar worden de dagen korter, er is minder licht en gewoon meer vocht. Voor alle dennen geldt dat je ze beter wat droger laat overwinteren.

September is bij uitstek de ideale periode om snoeiwonden en enten te corrigeren. Onderhoudsbedrading kan nu ook gebeuren, echter zware ingrepen, ik denk dan aan zware buigingen, die kan men beter tijdens de actieve maanden in het voorjaar uitvoeren.
Verder heeft TJK het nog gehad over snoeien, ziektes en natuurlijk het opbouwen van dennen. De voornaamste fasen hierin zijn:


1) Het opkweken, dit wilt zeggen de body maken, de wortelvoet, stam,..
2) Dan komt de opbouw, takken opkweken en selecteren.
3) Daarna de verfijning, vertakking opbouwen voor een mooi silhouet en kleine naalden.


Enkele leden hadden wat dennen met zich meegebracht en met de bovenstaande drie punten in het achterhoofd heeft TJK zijn visie en mening gegeven. Altijd boeiend, altijd verrijkend.

Zo, een kleine samenvatting van wat we deze dag hebben gedaan. Natuurlijk is de boterham zoveel malen groter dan dat ik hier neerschrijf maar soit. De dag is voorbij gevlogen, na de nodige aankopen zijn we met een goed gevoel terug huiswaarts gegaan.

 

 

 

club9 1

 

club9 2

 

club9 3

 

club9 4

 

club9 5

 

club9 6

 

club9 7

 

club9 8

 

club9 9

 

club9 10

 

Ik wil bij deze Teunis Jan Klein bedanken voor een mooie en leerrijke dag in een geweldige omgeving.

 

Above all! Love the bonsai!

 

 

jsk 15-08-2015

Geschreven door Patrick Van den Broek.

Ondanks het slechte weer zijn we er toch in geslaagd om de tweede editie van onze jaarlijkse BBQ tot een waar festijn te ontplooien. De regen joeg ons naar binnen en de BBQ moest onder een afdak geplaatst worden, maar dit alles kon de pret niet drukken.
We zijn nog maar een kleine groep maar wel een gezellige! Bedankt aan alle aanwezigen.

Enkele beelden!

 

club8 1

 

Gezellig onder het afdak! Laat het maar regenen.

 

club8 2

 

Food! Mmmmm!

 

club8 3

 

Hier is iemand aan het liegen!

 

club8 4

 

Gezellige boel!

 

 

Above all! Love the bonsai!

jsk_6,7_06_15

Geschreven door Patrick Van den Broek.

Vorige maand waren wij bijeengekomen om aan onze eigen bomen te werken. Het hoofddoel was om enkele bomen te selecteren voor onze deelname aan de shohin ten die het Japans gardencenter 't Veerle organiseert.

Het tentoonstellen van bonsai is in feite de kers op de taart. Na jaren van verzorging een boom kunnen tentoonstellen geeft voldoening, zeker als je dan ook nog een prijsje kan meepikken. Natuurlijk zijn er verschillende tentoonstellingen met elk hun drempel, de ene hoger dan de andere. Maar daar gaan we het nu niet over hebben. Wat komt er allemaal bij kijken om een boom te presenteren? 

Men moet dit niet onderschatten, er zijn nogal wat zaken waar men aandacht aan moet besteden. Zo zal er een geschikte tafel gezocht moeten worden die de display ondersteunt. Ik wil hiermee zeggen dat het plaatje moet kloppen. Is de boom vrouwelijk, sierlijk dan zoekt men een tafel die deze eigenschappen ook heeft. Dus geen zware tafel voor een sierlijke, vrouwelijke boom en andersom ook niet. Soms worden bomen op een slab geplaatst of op houten latjes, creativiteit wordt gewaardeerd zolang het geen afbreuk doet aan de totale opstelling. De boom moet het belangrijkste zijn in een display, van het moment dat een ander onderdeel de aandacht teveel opeist ben je verkeerd bezig. Zo moet ook het accent in verhouding passen met de te presenteren boom, niet te groot, niet te klein en het accent geeft bij voorkeur aan in welk jaargetijde we zitten. En dit is nog maar voor de solitaire bomen, voor een shohinopstelling zal men een geschikt rek moeten zoeken voor het beoogde dat men wil bereiken. Er zijn zoveel variaties mogelijk dat dit niet in een notedop kan uitgelegd worden. Voor een shohin opstelling zijn er allerhande regels waar men rekening mee moet houden. Wat mij betreft dan ook de moeilijkere display om samen te stellen. Maar soit, dit zijn zaken waar men ruim de tijd voor heeft om over na te denken alvorens men gaat tentoonstellen.

Bij deze noem ik enkele taken op die men vlak voordat een ten plaatsvind zou moeten uitvoeren:

  • De stam zuiver maken, poetsen van de stam. Ik denk bvb. dan aan juniperus, waar men de stam middels heel fijn schuurpapier, de rode kleur naar voren kan brengen. Jin en shari kunnen voorzien worden van een laagje kalkzavel indien dit gewenst is.
  • Alle onkruid moet ontdaan worden van de pot. Het aardoppervlak wordt voorzien van plakjes mos.
  • De pot wordt zuiver gemaakt en wat heel veel wordt gedaan is de pot insmeren met olijfolie, hierdoor komt de kleur van de pot beter naar voren.
  • Als deze zaken zijn gebeurd ga je nog één keer de styling overlopen van je boom, breng wijzigingen aan daar waar nodig is en nog kan.
  • Zorg voor een spuitbusje bijenwas, dan kan je tafels en slabs nog wat oppoetsen met een zachte doek vlak voor je je display opbouwt.

Dit zijn in grote lijnen wat er moet gebeuren. Zoals je leest is deze boterham toch iets groter dan men wellicht verwachtte, maar geen getreur, er zijn genoeg bronnen om inspiraties op te doen zoals boeken, het internet, tentoonstellingen maar ook uw bonsaivrienden. Dit kan ik niet genoeg benadrukken vraag raad aan anderen, hierdoor wordt je eigen inzicht bijgesteld. Wees geen einzelgänger!

 

De volgende prijzen hebben wij, met onze club, in de wacht gesleept:

  1. De prijs uitgereikt door Kenichi Abe.
  2. Eerste prijs beste loofboom, kifu.
  3. Eerste prijs beste display.
  4. Eerste prijs beste naaldboom, shohin.

 

ten 1

 Eerste prijs: beste display

Yannick Kiggen & Roald Vlems

Prijs van Kenichi Abe: Juniperus Itoigawa

Yannick Kiggen

ten 2

 Eerste prijs: beste loofboom

Yannick Kiggen

ten 3

 Eerste prijs: beste naaldboom

Patrick Van den Broek

ten 4

 Azalea neagari

Patrick Van den Broek

ten 5

 

ten 6

 

ten 7

 

 

Voila! De eerste helft van het werkjaar zit erop. We gaan rustig van een welverdiende vakantie genieten. De vooruitzichten zijn goed, heel goed. Een bezoek aan de winkel van Teunis Jan Klein, een lezing en demonstratie door Yannick Kiggen, onze goede vriend Will Baddeley komt over vanuit Engeland... Kortom, het belooft een goed najaar te worden.

 

Above all! Love the bonsai!

 

 

Meer artikelen...

Wat is de eerste letter van de kleur groen?
Uw e-mail adres:
Onderwerp:
Uw vraag:
226990
Today
Yesterday
Last Week
Last Month
All days
73
57
225585
2792
226990